Створені відповіді
-
АвторЗаписи
-
Олексій АдамчикУчасникВосьмий трамвайний маршрут.
Тут, здавалося б, без особливих запитань – після війни маршрут відновив свою роботу аж на 7 Листопада 1947 року, одразу до тупика “Сел. ім. Крупської”. Щоправда, конкретної звістки про відновлення руху, з датою, в газетах чомусь нема, але непрямо з заміток, що передують цій даті і слідують за нею, це підтверджується.
Але, крім цього, особисто мені, було б все ж цікаво з’ясувати: 1) чи доходила до 1941 року вісімка до Центральної площі; 2) як з часом пересувалася у просторі її кінцева “Вокзал”; 3) коли восьмий маршрут перебазувався з першого депо у друге? Бо нижче, у файлах, бачимо у 1951 році на вісімці поїзд 9-503 – за відомістю 1961 року він також на восьмому маршруті другого депо. Що ж тоді робить на просп. Петровського моторний 24 на нещодавно згадуваній фотографії?
Дати виходу заміток прошу дивитися у назвах файлів і приношу вибачення за погану їх якість.Attachments:
Олексій АдамчикУчасникШостий і дев’ятий трамвайні маршрути. Тут візьмемо трохи далі – до 1955 року, коли вони повернулися вже на правий берег Дніпра.
Шостий маршрут після звільнення міста було запущено, як ні дивно, далеко не останнім, якщо не сказати одним з перших, а саме – 14 жовтня 1944 року. Припинив він ходити, мабуть слід розуміти, не пізніше за правобережні маршрути – взимку 1944-45 років. Наступного разу, схоже, рух на лівобережжі було відкрито лише на 7 Листопада 1950 року. При цьому дев’ятка пішла лише до Завода ім. Артема. Наразі залишається нез’ясованим питання, чи встигла дев’ятка походити до Н.-Д.-Вузла до війни? У післявоєнний час до М’ясокомбіната дев’ятка дійшла, видимо, на 7 Листопада 1954 року. Оскільки я, видимо, проґавив повідомлення про це у газетах, то вважаю датою відкриття туди руху дату з вікіпедії https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%BD%D0%B5%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B2%D0%B0%D0%B9 – 5 листопада 1954 року. Ну і десь у перших числах вересня 1955 року відбувся пробний рейс (а може, рейси) новим Старим мостом, і з 10 вересня встановлено регулярний рух шістки й дев’ятки на Вокзал, що насправді означало на петлю на площі М. Островського.
Дати виходу заміток у газетах прошу дивитися у назвах файлів.Attachments:
Олексій АдамчикУчасникДуже дякую, Сергію!
Дит. садок № 221 – Дм. Кедріна, 62-а. Відкрито 1.02.1952 р. під номером 36.
Ось Володя Ульянов і дерев’яні опори на сайті дитсадка: https://s221.klasna.com/uk/site/istoriya-dnz.html.
Довго не знаходився. Трохи вибачає нас те, що там сонце як раз у такому положенні, що схили даха фронтона важко виділяються. https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=41065#18/48.43969/34.99873.
Олексій АдамчикУчасникПерший файл – “Зоря” за 2 серпня 1949 р., другий – за 11 грудня 1949 р., третій – “Зоря” за 12 квітня 1950 р., четвертий – “Дніпровська правда” за 16 травня 1950р., п’ятий – “Зоря” за 28 листопада 1950 р. Можливо, на фото з п’ятого файла видно невеличку частину перехода з вузькоколійки “проспекта Карла Маркса” на вузькоколійку “проспекта Пушкіна”. Але, оскільки зображення тут досить химерне, поки не будемо йому приділяти багато уваги, просто запам’ятаємо його. Та сама опора і той самий годинник з протилежного боку – шостий файл з відомою фотографією осені 1941 року. Сьомий, восьмий файли – демонстрація 7 листопада 1953 (!) року крокує по залишках третьої рейки (знято на Шмідта, від ЛГЗ; вікна, на тлі яких трнспарант, – це просп. Пушкіна, 6).
Олексій АдамчикУчасникЧетвертий трамвайний маршрут.
Пристанемо на “офіційну” версію, що після звільнення міста до 20 травня 1944 року четвірка не ходила. На користь версії вікіпедії https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%BD%D0%B5%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B2%D0%B0%D0%B9 про рух на четвірці у 1944 році лише від Диспетчерської, здавалося б, мав казати той факт, що саме так ходили тут трамваї у 1943 році. Тільки Диспетчерська – це, звичайно, перехрестя не Шмідта – просп. Карла Маркса, а Шмідта – просп. Пушкіна, а реально трамваї ходили лише до перехрестя Ю. Савченка – просп. Пушкіна і розверталися там трикутником. Але, нагадую, це у 1943 році. А станом на 1944 рік, а саме – на 30 травня – через 10 днів трамвайного руху, ми маємо тепер аерофотознімок надчудової якості, на якому бачимо, що четвірка ходить ледь не найчастіше з усіх маршрутів, а головне – що ходить вона чудово до вокзала, як до 1941 року. Вагон на вокзал – https://oldmaps.dp.ua/?double=0#18/48.47748/35.01868, вагон з вокзала – https://oldmaps.dp.ua/?double=0#18/48.47722/35.02337. Ясно, що якась причина вважати за кінцеву Диспетчерську у авторів вікіпедії була, але я пропоную триматися версії, що у 1944 році четвірка ходить від вокзала. Перший файл – “Зоря” 31 березня 1944 року, другий файл – Зоря” за 21 травня 1944 року. Взимку 1944-45 трамвайний рух у місті явно переривався (орієнтовно з січня).
Плани поновити четвірку у 1945 році були – третій файл – “Зоря” за 18 липня 1945 року. Але всі наявні у газетах відомості кажуть, що цього так і не відбулося. По-перше – четвертий файл – “Дніпровська правда” за 18 жовтня 1945 року. По-друге, одним з “оголошеннядавців” місцевих газет був поховальний трест з вул. Шпіндяка (колишньої Юр’ївської). У його оголошеннях за 20, 26 травня, 1 серпня 1945 року, 25 липня, 21 серпня 1946 року засобів доїзду до них не зазначено, а от, починаючи з 1947 року і далі (у 1947 – 6, 10, 15 червня) вони пропонують їхати до них трамваєм, № 4. (Ці оголошення я не фотографував.) По-третє, проголошеного відкрити четвірки не сталося не те що у 1945 році. Як ясно з попереднього речення і як я собі розумію, не відбулося його й у 1946 році. П’ятий файл – “Зоря” за 1 січня 1946 року, шостий файл – “Дніпровська правда” за 1 червня 1946 року, сьомий файл – “Дніпровська правда” за 14 січня 1947 року. Не бачу можливості для реального існування заявленого вікіпедією кільця Горького – Ленінградська – Пастера – Вокзальна. Залишаю для себе її як гіпотетичну. Можливо тут є щось спільне з пропозиціями возити вантажними трамвайними вагонами зерно – восьмий файл – “Зоря” за 1 червня 1945 року?
На підставі матеріалів, присвячених дуже важко розгортавшомуся будівництву вокзала (досить концентровано про це викладено у дев’ятому файлі – “Зоря” за 5 жовтня 1947 року), орієнтовним часом зняття довоєнних розворотних кілець на вокзалі вважаю рубіж 1945-46 років. Не пізніше 1946 року перший, четвертий, сьомий і восьмий маршрути, якщо й ходили взагалі і якщо й доходили до вокзала, то розвертались якимись новими розворотами. І в усякому разі версія вікіпедії про повернення у 1949 році четвірки на вул. Привокзальну виглядає надфантастичною і залишається принципіально можливою лише тому, що на четвірці ходили одиночні вагоні, які ще невідомо, чи залишалися на 1949 рік двосторонніми. До появи іншої інформації я для себе триматимуся версії, що від 1947 року четвірка, у кінці 1948 року дванадцятий, з 1950 року сімка розвертаються на вокзалі кільцем Горького – Вокзальна – Пастера – проспект Карла Маркса.Attachments:
Олексій АдамчикУчасникНі, Котляревського, 10 не підходить. Котляревського, 10 у плані таке саме, як і райвно на Слобожанському, і у якого, як Ви вірно зазначили, фронтон вузькуватий і вікна не такі.
Олексій АдамчикУчасникГазетні матеріали 1945-51 років, що стосуються третього трамвайного маршрута. Тут все видається таким, що відповідає офіційній історії.
Щодо даних вікіпедії https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%BD%D0%B5%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B2%D0%B0%D0%B9 стосовно третього маршрута “Вокзал” – “Базарна” у 1944-45 роках, то підтвердити його існування газетними відомостями я, на жаль, не можу, але й аргументів проти його існування у мене немає, крім зауваження, що оскільки взимку 1944-45 трамвайних рух припинявся, то і відкриватися ця трійка відповідно мала два рази, що, у свою чергу, мало б у два рази підвищити ймовірність помічання мною відповідного повідомлення.
Дати виходу заміток – у іменах файлів.Attachments:
Олексій АдамчикУчасникЦе, можливо, навіть не садок, а ясла.
Ось таке є повідомлення “Дніпровської правди” від 10 липня 1954 про ясла ВРЗ. Може вони у одному комплексі з цим садом? Тут, до речі, ще більший фонтан. За телефонним довідником 1965 року для ясел ВРЗ більш за все підходить адреса Котляревського, 10 (дитячі ясла № 63). Саду за цією адресою у довіднику немає.
В принципі, і за тінями воно, начебто, прийнятно. https://oldmaps.dp.ua/?rightmap=google&leftmap=41065#18/48.49225/35.06437.Attachments:
Олексій АдамчикУчасникТак, Сергію! Це найкраще відсканований варіант з тих, що доводилося бачити. З номерами – поки що ясно тільки те, що бачимо на фото. Принаймні міські маршрути у 1912 році номери мали. Гадаю, справедливим буде стверджувати, що “Управа” – “Табірна” окремого маршрута не було.
Олексій АдамчикУчасникЯ не признаю, але знайдемо! Зараз трохи ніколи, пару днів і знайдемо.
Не знайшов. І телефонні довідники не допомогли. Будемо думати далі.
UPD. Я тут подивився – виявляється, тоді вже Придніпровськ будували. Але я й там не знайшов.
Олексій АдамчикУчасникТам з тими адресами розібратися – не постає можливим. Ця вул. Поля з’явилася десь у 1990-х роках. Чи це було перейменування, чи назвали знов сформований квартал багатоповерхівок (тобто не цей, де арка, а ближчий до Набережної) – я не пам’ятаю і не знаю. Можливо трапиться у газетах – уточнимо. Наразі, принаймні для мене, ще невідомо, хто з них більш Барнаульська (Нанісна) – “продовження Колодязної” чи оця, куди арка виходила.
Олексій АдамчикУчасникСергію, арка на Барнаульській ось https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#18/48.46465/35.05988. Її знесли досить-таки недавно. Ось вона з лиця.
Олексій АдамчикУчасникЩо за фонтан – я також не знаю. Просто коли попереднє писав, ще не бачив про нього.
Олексій АдамчикУчасникПродовжимо матеріалами 1944-51 років, що стосуються другого трамвайного маршрута. Вважаю, що офіційну точку зору про те, що після звільнення міста другий маршрут вперше пішов 1944 року, треба вважати достовірною. Інформацію літописа http://www.det.dp.ua/about/history/%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81/ про запуск двійки 1 березня з газет підтвердити не можу. В принципі за 1944 рік у підшивці багатенько прогалин, але ж 21 травня чітко зазначено: “проведені пробні рейси”. Вважаю правильним брати за дату запуску 20-21 травня 1944 року. Мінімум до серпня, а може й довше (власне, як і за часу окупації у 1943 році) маршрут розвертався трикутником на вул. Юнацькій, що ми чудово побачили на аерофотознімку за 30 травня 1944 року, який викликав закономірний фурор. Але явно, що ще у 1944 році маршрут було пущено до тупика – на ДЗМУ. Взимку 1944-45 років (я б орієнтувався, що у січні) рух знову було припинено і поновлено приблизно 15 березня 1945 року, тепер вже, видимо, аж до 1974 чи 1975 років. Інформацію того ж літописа, що у 1946 році двійка ходила вузькою колією, не сприймаю і можливість такого виключаю.
Наводжу нижче газетні замітки із повтором тих, що вже були, щоб не вертатися і їх не шукати, і, можливо, із надлишком оголошень, половину з яких можна було б не наводити, але ж це оголошення 1947 року – просто цікаво подивитися, що де було у місті.
На фотографії за 21 червня 1947 року ретушери недопрацювали – позаду трамвая колія триниткова, а попереду і праворуч двониткова. Теж саме, можливо, на фотографії за 15 вересня 1949 року. Дати виходу заміток прошу дивитися у назвах файлів.Attachments:
Олексій АдамчикУчасникВсе – Дніпродзержинськ. Перша – перетин проспектів Свободи і Аношкіна, друга – на пару кварталів вище проспектом Свободи.
-
АвторЗаписи




















































































































