Цікаве про м. Дніпро

Ви читаєте

Закрытые трамвайные линии

Цікаве про м. Дніпро

Закрытые трамвайные линии

Закрытые трамвайные линии

Головна Форуми Транспорт Закрытые трамвайные линии

Перегляд 15 повідомлень - з 46 по 60 (всього 935)
  • Автор
    Записи
  • #11664

    Рік перенесення рейок на вул. Центральну – сто тисяч процентів 1957. Все це робилося в комплексі створення площі Леніна. Єдиний рік, статті з газет за який я спромігся привести хоч приблизно у такий вигляд, що їх можна було викласти на загальний огляд, – саме 1957. Можете продивитися у “Старих газетах” на цьому сайті, там кілька разів висвітлюється хід робіт. Наприклад, Дніпровська правда за 9.07.57 https://artkostyuk.com/wp-content/uploads/0709D2.jpg, https://artkostyuk.com/wp-content/uploads/0709D1.jpg (це дві частини однієї статті). Враховуючи, що рух не переривався, значить, принаймні, ще в липні трамваї йшли по-старому, майбутньою площею Леніна.

    #11665

    Мене все непокоїло, що обговорення фотографій площі Леніна пішло у “Закритих трамвайних лініях”, але оскільки врешті-решт все визначається наявністю (тобто відсутністю) трамвайної лінії на цих кварталах, продовжимо тут.
    Можно впевнено зробити висновок, що всю серію фотографій Юрія Биковського з площі Леніна із калюжами (я нарахував п’ять таких фотографій) зроблено в один час. Це – осінь. Як виглядав Раднаргосп восени 1957 бачимо на чотири коментарі вище, як навесні 1959 – на три коментарі вище (там всі шибки вже повстановлено). Залишається, що це – осінь 1958 року. Для листопада, як на мене, забагато листя на деревах. З іншого боку – що за квіти біля пам’ятника? Або після 15 років звільнення 25 жовтня, або після річниці Жовтневої революції 7 листопада. Та й одяг людей, можна сказати, зимовий. Але листя, все-таки, забагато.

    #11701

    …Довго подумавши і спираючись на карту міста М. Шатрова 1967 року (на якій, на жаль, саме цей момент зображено двозначно на основній карті і на врізці), доходжу висновку, що якогось дива трамвайний маршрут № 6 після будівництва Нового мосту, а на момент знімання цієї фотографії — маршрут № 6а — закінчувався не на Передмостовій (М. Островського) площі, а шурував гаком Пастера — Карла Маркса на власне вокзал. При цьому маршрут № 9 нормально розвертався на Передмостовій площі. Ну, а, можливо, це все я дуже накрутив, і цим вагонам («Х» і як там називається причепний — не знаю) існує якесь набагато простіше пояснення. Але легенда карти Шатрова каже, що шістка розверталася на вокзалі…

    На карті М. Шатрова, можна сказати, не двозначно, а тризначно показано тупики трійки і шістки на вокзалі і площі М. Островського. Але це не пробачає мені ігнорування наявності цифри “3” і відсутності цифри “6” на вокзальному кільці.
    У зв’язку з цим доходжу висновку, що вірно все вказано на основній карті. На врізці і в легенді – помилки. Шістка розвертається на пл. М. Островського разом із дев’яткою. А от трійці до будівництва 1968 року лінії через річпорт розвернутися на пл. М. Островського немає де, і вона йде Пастера – Карла Маркса – вокзал. Але це все у 1967 році. А що ж все-таки за трамвай ми бачимо на фотографії 1961-62 року??? Все одно лишається тільки 6а. Ну, або щось зовсім поки що невідоме.

    #11751

    Дозволю собі втрутитися тут в розмову, що відбувається на transphoto.ru в коментарях до фотографії від Владислава Цапенка http://transphoto.ru/photo/1258757/?aid=10919.
    Останній висновок Vicente практично цілком вірний за виключенням того, що цей, другий в історії, 14-й – не 3+7, а 3+1 – він попередню “трійку” повністю перекривав – о яка грандіозність задуму! Там дещо детальніше розписано в замітці за 24.09.66. Але проіснував він явно якийсь найкоротший час. Про нього мало б згадуватися поруч із першим маршрутом, а крім оцих статей про його відкриття ніде нічого.
    А про відкриття нинішнього, третього в історії, 14-го сповіщає замітка від 8 травня 1970 року. Отак, написав “другий”, “третій”… А може, з часом ми дізнаємося про ще якісь варіанти маршрутів з номером 14?

    І з іншої теми. Владиславе, якщо висновок про обслуговування 12-го маршрута другим депо ви робите зі статті про відкриття 12 і 16 у 1972 році після реконструкції, то там це – явна помилка, там мало б бути вказано перше депо. (Просто я ще небагато газет передивився і в інших номерах таких вказань не помічав).

    #11762

    Знов дозволю собі втрутитися в розмову тепер Сергія Мушенка і користувача transphoto Vicente. Розмова тут http://transphoto.ru/photo/1259895/?aid=10919. Правий Сергій – кільце навколо Дитячого світу після війни відновлювали. Є не одна фотографія, що тим чи іншим чином підтверджують цей факт, а також офіційна історія побудована на тому, що лінію до пл. Дем’яна Бідного проклали у 1957 році. Наведу пару фотографій (до речі, тривагонний моторний – причіпний – причіпний).

    #11765

    Читаю http://transphoto.ru/photo/1256714/?aid=12210.
    Пропоную користувачам критичніше поставитися до схем з gorod.dp.ua. На них багато вірного, але існуючі помилки занадто спотворюють масове розуміння стану речей у відповідні часи. Люди, ну замисліться – сімка (ширококолійна), четвірка після як максимум 1951 року, сімнадцятий не заходили на вокзал – це абсурд. До реконструкції трамвайного полотна мосту і площі М. Островського 1968 року вони йшли Шмідта – Горького – Вокзальна – Пастера – проспект – Шмідта. І у всіх джерелах (ними ж користувалися і автори тих схем, тільки читали їх через рядок) так і написано. З 1968 року і дотепер – ходять, змістившись на квартал ближче до Дніпра. Після зняття рейок з Привокзальної (в моєму розумінні це відбулося при будівництві вокзала не пізніше 1951 року) на вокзал вони не ходили і не ходять.

    #11766
    vladislav kliuchik
    Учасник

    І з іншої теми. Владиславе, якщо висновок про обслуговування 12-го маршрута другим депо ви робите зі статті про відкриття 12 і 16 у 1972 році після реконструкції, то там це — явна помилка, там мало б бути вказано перше депо. (Просто я ще небагато газет передивився і в інших номерах таких вказань не помічав).

    Здравствуйте!
    Никакой ошибки с маршрутом № 12 нет. Некоторое время, в начале 1970-х, он, как и 16-й маршрут, обслуживался всеми тремя депо (№ 1, 2, 3). На 12-й маршрут в начале 1970-х выпускали вагоны типа КТМ-5М «Урал» 2-го депо (есть фото). Позже, в середине 1970-х, произошли некоторые изменения, оба маршрута перестало обслуживать депо № 2, их стали обслуживать депо № 1 и 3. На 12-м основные выпуски были из депо № 1 и в пиковые графики вагоны из депо № 3, на 16-м маршруте наоборот: основные выпуски из депо № 3, в час пик пара-тройка вагонов из депо № 1. Это продолжалось вплоть до 1997 года, сам лично помню КТМ-5 1-го депо на 16-м маршруте.

    #11769

    Доброго вечора!
    Так, сьогодні я дочитав до згадуваного Вами факта. Якщо Ви не проти, я розміщу тут фотографії цієї статті. Це – 22.04.74. Я трактую зміст цієї статті так, що твердження про три депо стосується не кожного з маршрутів, а їх двох разом як таких, що значний відрізок йдуть однією лінією. Але, звісно, доказів відсутності вагонів того чи іншого депо на маршруті в мене немає (та й дуже мала ймовірність їх появи).
    В загальних рисах зараз я собі уявляю приблизно так: до появи третього депо (можливо до появи в ньому “Татр”) 12 і 16 були у другому депо; далі 12 – у перше, 16 – у третє; на початку 1974 року 12 ділять між першим і другим депо (можливо, із закриттям 8 маршрута; 2 маршрут на цей час ще є, але десь от-от також закриється), проіснувало це явно якийсь нетривалий час (решту 1974 і 1975 рік згадок про 12 в другому депо не помітив); з 1983 року 12 ділять між першим і третім депо, причому з передачею техніки і переводом людей (стаття за 31.12.82); далі його або перекидували з першого в третє і назад, або він існував одночасно в обох; 16, начебто, весь час у третьому депо.
    Особисто мені пригадується з 1980-х років 12 у третьому депо. Вони завжди були парою з 16 (спільний трафарет, одні й ті ж вагони). Отакі, як на фото А. Оландера.
    За дев’яності нічого не скажу, коли КТМ-5 з’явилися в першому депо (це ж вони були з другого чи ще звідкись передані) я вже набагато менше цікавився цими питаннями.
    Але це – досить поверхневе уявлення, цілком припускаю неточності і напевно це – неповна картина.

    До речі рідкісна у 1980-і “четвірка” мені пригадується також лише з третього депо (трафарет – спільний з 1, і вагони – ті, що перед цим ходили на 1).

    #11815

    Навіяно дискусією звідси https://transphoto.ru/photo/715182/?gid=557.
    Щодо 13-го трамвайного маршрута.
    Десь у 1955 році подовжують лінію від 5-го магазина до ДМЗ. Наскільки я розумію, тоді ж з’являється і 13-й маршрут. Так, саме скорочена десятка. Маршрут “Виконкомівська” – “селище Нижнє” – це факт беззаперечний. До 1960 року включно він явно ходить – на сторінках “Дніпровської правди” в оголошеннях він фігурує, напр., за 3.09.60. Починаючи з 1961 року я його в оголошеннях не помічав. Але карта М. Шатрова 1967 року – це ще не все. Газета “Електротранспортник”, яку видають зацікавлені люди, 18 травня 1973 року рекламує план визначних місць і пам’ятників Дн-вська, у вихідних даних якого значиться 1972 рік. Як приклад змісту цього плана електротранспортники наводять пам’ятник Пушкіну, дістатися якого можна серед іншого і трамваєм № 13. І це – 1972 рік. І це не бентежить електротранспортників.
    Моє розуміння таке: можливо, вперше маршрут 12 з’являється одразу із відновленням лініі на автозавод – в різних джерелах якась каша – чи то з вокзала, чи то з низу Робітничої. Це якимось чином зайняло цей номер “12”. У 1955 з’являється маршрут “13”. Можливо, якийсь день чи місяць “12” і “13” існували разом, але, можливо, що й ні. Весь період 1955 – 1960 трамваї на “13” стабільно ходять. У 1957 році з’являється перший в історії маршрут “14” і існує до 1959 або 1960 року. З 1961 року маршрут “13” стає, як каже користувач Vicente, маршрутом-привидом – і трамваї не ходять, і офіційно не закривається. Кільце існує. Номер “13” зайнято. Поки він існує у такому вигляді встигають з’явитися ще два різні маршрути під номером 14. Другий в історії блискавично припиняє своє існування, а третій існує дотепер.
    Для повноти картини скажемо, що маршрут “11” змінює кінцеву “просп. Пушкіна” (у 1956 році вона точно саме тут) на “Вокзал” у 1957 році з пуском трамваїв вулицями Свердлова – Леваневського. Хоча, схоже, що поворот з продовження просп. Пушкіна через Аптекарську балку на Леваневського і в зворотному напрямку після війни все ж існував.
    На проспект Металургів, на моє розуміння, маршрут “13” ніколи не ходив. Сам проспект прокладено або разом, або незадовго до прокладання ним трамвайної лінії, а лінію прокладено безпосередньо перед пуском маршрута № 15 на 7 Листопада 1960 року. Вул. Лісова – це не вул. Криворізька, це – вул. Володимира Корецького (давно перейменовано, не зараз).
    Суттєве нез’ясоване питання – коли прибрано розворот “селище Нижнє”? Я розумію, що тоді, коли завод там поставив паркан. Але коли саме це було? Був би вдячний за прояснення цього питання.
    Зворотна сторона плана https://fex.net/s/m46xszf. А, точно, Ви ж кажете, що це треба шукати тут https://gorod.dp.ua/photo/maps/map1972-2.jpg.

    #11818

    Ще щодо https://transphoto.ru/photo/715182/?gid=557.
    Щодо маршрута 10а. Був. Беззаперечно. Це було не так давно, і люди ще його пам’ятають і кажуть навіть, що було зручно, бо без пересадки. Існував якийсь дуже короткий час. Владиславе, Ви не праві щодо путівників “Дніпропетровськ”. У путівник видання 1976 року він потрапив.

    Згадаю не за місцем автобусні маршрути. 5, 5а і 45, 45а (64) – це різні речі. П’ятірка ходила проспектом Гагаріна.

    #11837
    vladislav kliuchik
    Учасник

    Вроде бы 12 впервые появился в 1940 или 1941 году
    https://transphoto.ru/photo/715183

    Но непонятно, откуда эти данные взяты.

    Нужно искать газету “За зразковий трамвай” (1931-1941) и “Електротранспортник” до 1965-1966 гг. В областной библиотеке таких годов нет

    #11839

    Ну то до війни. А після війни вікіпедія (https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%BD%D0%B5%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B2%D0%B0%D0%B9) дає 12 Вокзал – Автозавод, 11 – Міськрада – Автозавод. А у номері за 23.06.72 у “Літописі” Науменко чи хтось інший пише, що 12 – це Стадіон Локомотив – Автозавод.
    Можливо, я невірно сказав, що у 1955 подовжили лінію від 5 магазина. Можливо на 5-му магазині ніколи не було тупика, і подовжували лінію з кільця сел. Нижнє?
    В усякому разі, у 1956 році маршрут просп. Пушкіна (що те ж саме, що й Стадіон Локомотив) – сел. Верхнє має номер 11. Номер 12 – відсутній, 13 – Виконкомівська – сел. Нижнє, ну і 10 – Виконкомівська – сел. Верхнє. Це дані з путівника “Дніпропетровськ” видання 1956 року.
    Додам сюди ще замітку з “Зорі” за 3.04.53, де згадуються 10 і 11 (ще й згадується вул. Чкалова) і не згадується ані 13, ані 12. Вважаю, що на той момент їх не існує.

    Ну і третім файлом “Робітнича трибуна” з “Електротранспортника” за 5.05.72. З 1931 по 1934 рік газета називалася “Шляхи комунальника”. Можливо, Ви вже запитували в бібліотеці Дніпроміськелектротранса (чи як він зараз називається). Мені сказали, що музея вже нема, а бібліотека начебто ще є, переїхала у третє депо. Я туди поки що не дійшов.

    #11850
    vladislav kliuchik
    Учасник

    В общем, надо искать “Шляхи комунальника” (1931-1934), “За зразковий трамвай” (1934-1941), “Електротранспортник” (1957-1965)

    Только мне кажется, они есть лишь в библиотеке им. Вернадского и украинской книжной палате (куда поступал обязательный республиканский экземпляр), во всесоюзной книжной палате (ныне Книжная палата ТАСС) и ГБЛ (ныне РГБ), куда поступал всесоюзный обязательный экземпляр. Больше её нигде, скорее всего, нет.

    В библиотеке ГЭТ этого всего нет, я узнавал давно. У них “Електротранспортник” только с 1980 года вроде, если я правильно помню.

    Стенгазеты вообще вряд ли где-либо сохранились.

    У вас есть фото списка трамваев из путеводителя 1956 года?
    В библиотеке его нет, только второе издание 1959 г.

    #11852

    Ну якщо десь точно є, то це вже добре. Файли у Вашому повному розпорядженні.

    #11857
    vladislav kliuchik
    Учасник

    Спасибо

    Кстати, а когда линию трамвая с просп. Гагарина сместили на ул. Севастопольскую?

    Я слышал, что это было перед приездом Хрущёва (1961), но в “Електротранспортник” в хронике говорится, что это 1960 год.

Перегляд 15 повідомлень - з 46 по 60 (всього 935)
  • Вибачте , ви повинні увійти в систему , щоб відповісти в темі .