- This topic has 934 відповіді, 11 учасників, and was last updated 7 місяців, 4 тижні тому by vicente.
-
АвторЗаписи
-
06.10.2019 о 23:46 #11973Олексій АдамчикУчасник
https://transphoto.ru/photo/1264682/.
Почтиавши “Електротранспортник”, можемо побачити, що з цією реконструкцією і закінчився 8 маршрут трамвая. Кільце вісімки тоді не реконструювали, а просто прибрали. Десь приблизно в цей же час прибрали трикутник з Караваєва. Новий розворот побудували на Давидова, схоже, аж у 1984 році. Принаймні, тоді пустили вісімку до цього тупика, і вона протрималась (мені здається) десь до кінця вісімдесятих років.13.10.2019 о 20:02 #12043Олексій АдамчикУчасникГадаю, є потреба виправити помилку, давно запущену в інтернет. Судячи з усього, джерелом її є “З вершини століття” І. Науменка. Йдеться про фотографію https://transphoto.ru/photo/1266762/. Я продублюю її тут.
Сюжет відбувається не на лінії 8 маршрута, як зазначається в джерелах. Це Жовтнева площа, зупинка “Лікарня ім. Мечнікова”. Ось тут: https://www.google.com.ua/maps/@48.4551839,35.066015,3a,75y,76.43h,90.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1st_zsoxEhHr4tO2VARMZxlw!2e0!7i13312!8i6656?hl=uk. Відповідно, це справді 1934 рік.
І ще один важливий момент. Наскільки я зрозумів з літописів дніпропетровського електротранспорта, маршрут 8 з 1932 до 1937 року ходив не до селища ім. Крупської, а до сел. ім. Фрунзе. На моє припущення, тупик цей розташовувався на розі Гомельської і Караваєвської, де десь до 70-х років був трикутник.Attachments:
14.10.2019 о 03:59 #12049vladislav kliuchikУчасникСпасибо. Надо будет сказать, чтобы исправили там. Значит всё-таки в фотокарточке была правильная дата указана.
Attachments:
14.10.2019 о 04:00 #12050vladislav kliuchikУчасник.
Attachments:
14.10.2019 о 11:05 #12056Олексій АдамчикУчасникЦікаве місце – півколо Жовтневої площі. Ширококолійний маршрут № 1 в обидвох напрямках і вузькоколійний маршрут № 5 в напрямку від Табірного базара. Пропоную роздивлятися третю рейку з правого края фотографії – на мій погляд, там читкіше видно, що це – саме третя рейка.
Згідно до літописів, саме в ході цих робіт з’явилася лінія повз Історичний музей. Хоча дивним виглядає будівництво нової вузькоколійної вітки під час перешивання колії з вузької на широку. Також незрозуміло, як 5-ий маршрут потрапляв на Жовтневу площу в ті часи, коли не було наскрізної колії вул. В. Базарною? І як, власне, цей 5-ий маршрут розвертався на Жовтневій площі до побудови цієї вітки повз Історичний музей.23.10.2019 о 16:02 #12139vicenteУчасникНу, почему же? Как раз согласно летописей, до Жовтневой площади “пятёрку” пустили ещё в 1925 году. Тогда все маршруты были узкоколлейными. В той же Википедии, по состоянию на 1926 год маршрут 5 – завод Петровского – Жовтнева. Откуда-то они эту информацию взяли же?
Относительно узкой колеи – не вижу никакого криминала. Что было надо – то и строили. Попробовали бы не построить! Ха-ха. Время такое было. Вот, например, строительство поворота у з-да Петровского 1933 год:
https://transphoto.ru/photo/1266761/?gid=530
Линия с тремя рельсами. Совершенно новая. Вагоны на 1000 мм были. Ездить им где-то надо было. Не выбрасывать же.Теперь такой вопрос: я прошу поискать данные по пересечении пр. Нигояна с ул. Юнацька. На аэрофотоснимке 1944 года там виднеется вагон в кривой на перекрестке этих улиц. Просматривается также путевое развитие немного вверх по Юнацька. Мне кажется, что это треугольник. Попробуйте, пожалуйста, поискать свидетельства об этом месте.
https://cdn1.radikalno.ru/uploads/2019/6/4/373c62f573ba5390046f143fb7eb619b-full.jpgAttachments:
23.10.2019 о 16:21 #12141vicenteУчасникПочтиавши «Електротранспортник», можемо побачити, що з цією реконструкцією і закінчився 8 маршрут трамвая. Кільце вісімки тоді не реконструювали, а просто прибрали. Десь приблизно в цей же час прибрали трикутник з Караваєва
Отправной точкой в этом вопросе является строительство Универмага на месте части разворотного кольца. Тот, что сегодня Varus. Между Петровского и Каменской. Судя по снимкам, до войны Проспект не отклонялся влево, обходя современное здание Varus-а, а продолжал прямо. После войны его перенаправили, но кольцо трамвая осталось неизменным (сравните). “От вокзала” рельсы шли прямо, как бы повторяя прежнее направление дороги, а потом сворачивали влево на разворот. На снимке 1965 года уже есть продолжение в сторону Металлургов, но кольцо неизменно. Я ребенком был приписан к 6-й детской, что напротив и часто там бывал. Никакого кольца уже не было (речь идёт о 1976-1977, может и раньше). Универмаг и весь пятачок старшие называли не иначе как “тупик восьмёрки”. Я пытался найти данные по зданию в сети, но – куда там… ничего. Если найти эту информацию – будет нам счастье. Думаю, маршрут убрали с началом строительства Универмага.
Насчет треугольника на Караваева (или кольца), что-то когда-то должно было быть – нет сомнений: первоначально “восьмерка” ходила до того района. Я ребенком часто ездил там, а по семейному преданию, как-то даже ушел со двора на Петровского и пошел пешком “к бабушке как ходил трамвай”, вдоль 15 маршрута. Никаких следоа треугольника там не помню, а я бы обратил на такое внимание… даже в 3 года =). Я помню то место ещё когда остановка трамвая в сторону вокзала была за малым поворотом на Гомельской. Её перенесли в сторону Петровского в связи с началом строительства девятиэтажки на Гомельская/Караваева. Знатный был долгострой =)
Всем добра!23.10.2019 о 23:06 #12152Олексій АдамчикУчасникМені в газетах траплялося відкриття Універмага. Я його не зафіксував, останнім часом я газет переглядаю дуже багато і досить хаотично, тому точно не пригадаю, але це приблизно в цей саме час – на початку сімдесятих, цілком можливо, що воно в комплексі з реконструкцією проспекта. Я, коли ці роки буду системніше переглядати, обов’язково наведу тут фотографію замітки, чи, можливо, там просто реклама пішла – не пам’ятаю. Я викладу її тут. Тільки не зараз, з часом якось. Але щодо прибирання кільця і припинення вісімки – гадаю, що причиною (або приводом) їх стала саме реконструкція проспекта. Щодо дат, то ось скаржиться друге депо – це “Електротранспортник” за 18 січня 1974 року. Петлі (ясно, що і трикутника також) вже нема.
Attachments:
24.10.2019 о 01:17 #12154Олексій АдамчикУчасникНу, почему же? Как раз согласно летописей, до Жовтневой площади «пятёрку» пустили ещё в 1925 году. Тогда все маршруты были узкоколлейными. В той же Википедии, по состоянию на 1926 год маршрут 5 — завод Петровского — Жовтнева. Откуда-то они эту информацию взяли же?
Относительно узкой колеи — не вижу никакого криминала. Что было надо — то и строили. Попробовали бы не построить! Ха-ха. Время такое было. Вот, например, строительство поворота у з-да Петровского 1933 год…
Линия с тремя рельсами. Совершенно новая. Вагоны на 1000 мм были. Ездить им где-то надо было. Не выбрасывать же.Теперь такой вопрос: я прошу поискать данные по пересечении пр. Нигояна с ул. Юнацька. На аэрофотоснимке 1944 года там виднеется вагон в кривой на перекрестке этих улиц. Просматривается также путевое развитие немного вверх по Юнацька. Мне кажется, что это треугольник. Попробуйте, пожалуйста, поискать свидетельства об этом месте…
Стаття вікіпедії “Днепровский трамвай” – дуже хороша. Але, все ж таки, в ній досить багато наплутано. І особливо (воно й зрозуміло) про ті, давніші часи. Зараз різко збільшилася кількість досяжних різних варіантів літопису дніпропетровського електротранспорта, і я начебто бачу якесь світло в кінці, здається, співставивши ці різні відомості, можна буде суттєво щось розплутати. Спробуємо потихеньку почати.
Літопис http://www.det.dp.ua/about/history/%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81/ дає нам дуже цінну відомість про з’єднання трамвайної лінії вулицею В. Базарною від Короленка до Виконкомівської аж у 1930 році. До цього часу п’ятірка, якби вона йшла просп. Пушкіна – В. Базарна, не могла дістатися далі Короленка. Не могла вона ходити до Жовтневої площі. Але от Ви закцентували на кінцевих “Завод Петровського” – “Жовтнева”, і воно прояснилося.
Ось ще один літопис – не міськелектротранса, а взагалі міста – фото 1 (це “Дніпро вечірній” за 28.08.1972 р.). Ось це який “Завод Петровського” – з протилежного боку, з Кайдаків!
Тобто, у 1924 році з’являється маршрут № 5 Завод Петровського – Фабрики – просп. К. Маркса – Артема – Базарна. (Десь має бути маршрут № 3, поки не знаємо, де саме).
У 1925 році поворот з Артема на В. Базарну направо перекидають наліво і створюють розворот на Виконкомівській, а маршрут № 5, схоже справді тягнуть Чернишевського – Табірна – Жовтнева площа. Але ж де саме і як саме було влаштовано на Жовтневій площі розворот, якщо колію повз Історичний музей прокладено лише 1934 року?
У 1927 році лінію подовжено від Завода Петровського до Діївки. Далі моє припущення – з’являється маршрут № 3 “Діївка” – Кайдаки – Фабрики – просп. К. Маркса – Артема – В. Базарна – “вул. Виконкомська”, трамвай на якому ми бачимо на фото від А. Оландера https://transphoto.ru/photo/369076/?gid=530.
Далі припущу, що з’єднувальну ділянку В. Базарною в 1930 році побудували не просто так, щоб була, а саме для маршрута № 5. І п’ятірку перекидають з кол. Бельгійської лінії на кол. Міську, на пару до двійки. Тобто Жовтнева пл. – Табірна – Чернишевського – В. Базарна – просп. Пушкіна – 1-а Чечелівка – нинішня Маяковського – якийсь завод – чи Петровського, чи Леніна, чи коксохім.
Тепер зрозуміти б, якщо за вузькоколійної системи п’ятірка якось розверталася на Жовтневій площі, то навіщо з побудовою ширококолійної лінії для маршрута № 1 для п’ятірки знадобилося замикати коло?
Далі треба переходити до кінцевих двійки і п’ятірки на Заводах. Крім питання про колію на Юнацькій, пропоную продовжити завтра чи колись.
Щодо Юнацької. На Юнацьку ходили. Ходив Сергій Мушенок – писав, що слідів не побачив. Ходив я – слідів також не побачив. На Юнацькій і Мічуріна збереглося пару старих опор типу таких, як на фото 2, але я б не сказав, що на них є сліди чогось трамвайного. Але ті опори далеко від цього місця. Судячи з самого місця – це справді трикутник, причому колія далеко йти не могла, не далі, ніж на фото 3, бо інакше вона б йшла впритул до будинка Юнацька, 2. Звичайно, краще, якби все ж подивився спеціаліст, раптом щось би знайшов. Розпитував рідкісних людей на Юнацькій (щоправда з Юнацької, 2 не дочекався, щоб хтось вийшов), також піднявся до житлових будинків на Матлаховській – там порозпитував – ніхто про трамвай там нічого не знає і всі вкрай дивуються.
От я міркую: чи не може це бути тупиком після першого подовження цієї вітки, тобто тупиком “Завод Петровського”? Але, швидше за все, це трикутник для заїзду у друге депо з боку міста. Принагідно прошу Владислава, чи хто знає розповісти, а де був раніше в’їзд в депо, і чому там проблема з заїздом з міста? Навіть, якщо проблема, чому не влаштувати трикутник тут же, на Щербаня, а то то на Юнацькій, то на Маяковського?
Дуже перепрошую за сумбурне викладення.
І ще невеличке питання: як хто бачить номер на маршрутовказівнику на фотографії від В. Старостіна з https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1398814410447667&type=3 (фото 4)? Там точно 3?, не 8, не 9?Attachments:
24.10.2019 о 01:21 #12159vladislav kliuchikУчасникИсходя из публикаций в “Электротранспортнике”:
Разворот 8-ки (как и сам маршрут) ликвидировали в конце 1973 года (сентябрь-декабрь).
С 1970 по 1973 год (до закрытия) по 8 маршруту курсировали первые КТМ-5.24.10.2019 о 02:48 #12160vladislav kliuchikУчасникТобто, у 1924 році з’являється маршрут № 5 Завод Петровського — Фабрики — просп. К. Маркса — Артема — Базарна. (Десь має бути маршрут № 3, поки не знаємо, де саме).
з’являється маршрут № 3 «Діївка» — Кайдаки — Фабрики — просп. К. Маркса — Артема — В. Базарна — «вул. Виконкомська»
Вы можете изх изобразить схематически линией поверх снимка гугл карты или спутника? Я не совсем понимаю, что за “Фабрики” имеются в виду.
24.10.2019 о 19:58 #12161vicenteУчасникНа карте, которую я нашел здесь же, в теме “Старые карты” 1929 года можно увидеть три удицы “фабрика”, соответственно 1-я, 2-я и 3-я. Они перпендикулярны и начинаются/заканчиваются перекрёстками с улицей Павлова. Если присмотреться, можно даже линию эту увидеть. Она идёт с продолжения 1-й фабрики в сторону Петровского (той его части, что ближе к Днепру), затем въезжает на 2-ю фабрику и , с неё уже поворачивает на Павлова, откуда соединяется с бельгийской линией на Пристань и, оттуда уже – на Островского
Attachments:
24.10.2019 о 20:39 #12163Олексій АдамчикУчасникВладиславе! Під Фабриками я мав на увазі справді вул. 1-у і 2-у Фабрики, як каже Vicente. Я зараз попрошу у Вас вибачення за те, що поки що не буду малювати схему. В такому вигляді вона вже для мене неактуальна. Ми обов’язково все намалюємо, тільки пізніше. Я спробую десь до ночі написати все, що зрозумів, щоб попередні схеми стали неактуальними не тільки для мене, а й для всіх інших. І схема, яку зараз нагадав Vicente, дуже в нагоді.
Владиславе! Ви мені колись казали про дев’ятий маршрут на Жовтневій площі. Якщо Ви не заперечуєте, повторіть, будь ласка, який це рік – також 1934?24.10.2019 о 22:28 #12164vladislav kliuchikУчасникО некой 9-ке на Октябрьской площади речь шла в деле о перешивке первой трамвайной линии на нормальную колею. То есть, получается, да, это 1934.
Там же (в том деле) упоминалась какая-то стрелка “Ловушка” на пересечении Карла Маркса и ул Гоголевской. Я так понимаю, там был разворотный треугольник
24.10.2019 о 23:04 #12165Олексій АдамчикУчасникДякую!
Там гора – це, мабуть, щось на кшталт уловлюючого тупика в горах. Щоправда таку стрілку, мабуть, можна зробити лише для напрямку вгору – для вагону, що стрілку проїхав, а до гори не дотягнув і покотився назад.
Хоча, а чому б і в ті часи не могли існувати автоматичні стрілки? -
АвторЗаписи
- Вибачте , ви повинні увійти в систему , щоб відповісти в темі .